Friday, June 22, 2012

Beza mengisi minyak pada waktu pagi dan petang..

Salam..
Sehingga post ni, kawan masih tidak sihat sejak balik dari kursus bola baling aritu.. So, ia dijadikan alasan untuk tiada idea apa-apa berita...

Hari ini semasa ronda2 di forum kawan, kawan ada terjumpa satu perkara yang selalu menjadi bualan iaitu isi minyak.. Seperti tajuknya, pelbagai tips diberikan...


Tapi kawan ada membaca post dari geng forum berkenaan fakta sebenar....


ok, disebabkan ada banyak pendapat tentang ni, saya cuba terangkan secara lebih terperinci.

langkah pertama: sebelum mengisi minyak, kita akan ke kaunter dan buat pembayaran. bangla yang jaga kaunter akan tekan number di touchscreen sesuai dengan jumlah harga yang kita mahu. contoh: RM 50, pam 3.

langkah kedua: kita ke pam, angkat nozzle, masuk dalam tank, picit, lock dan tinggal. pastu lepak-lepak jap, nozzle berhenti, kita simpan balik ke tempat nya, tutup tank, balik.

apa yang terjadi: sukatan pengisian minyak di malaysia pada stesen minyak moden menggunakan sistem komputer untuk detect minyak yang keluar dari nozzle. sensor isipadu terletak pada nozzle, bukan pada mesin atau komputer bangla tersebut. jadi, nozzle akan menyukat jumlah isipadu yang keluar dan berhenti setelah isipadu tersebut dicapai. nozzle hanya dapat mengesan isipadu minyak, sama ada ron95, ron97 atau diesel. nozzle sama sekali tidak menyukat gas, sama ada gas dari dalam tangki kereta ke udara bebas, atau gas dari dalam tangki stesen minyak ke dalam tangki kereta.

mitos yang jadi kepercayaan karut:
1. gas dalam tangki kereta menolak minyak yang akan masuk ke tangki, maka telah menyebabkan minyak masuk sikit.
kenyataan: gas tidak akan dapat menolak minyak. sebab nya minyak cecair, gas adalah gas. daya tujah cecair adalah lebih besar daripada daya tujah gas. maka tidak benar mengatakan gas dalam tangki dapat tolak minyak yang akan masuk ke tangki. minyak tetap masuk seperti biasa, dan setelah isipadu nya mencapai sukatan, minyak akan berhenti.

2. siang hari minyak masuk sikit. malam hari minyak masuk banyak.
kenyataan: jumlah minyak yang masuk ke tangki kereta adalah sama, tak kira siang, malam, petang, subuh atau senja. nozzle tetap menyukat minyak mengikut sukatan yang betul. kalau pun gas yang melalui nozzle, tidak akan disukat oleh sensor nozzle. sebab nya sensor hanya mengesan cecair, bukan gas. apa yang patut kita tahu, sangat jarang gas melalui nozzle kerana minyak disedut direct dari tangki bawah tanah. maka, saluran penyedut hanya menyedut minyak dan bukan nya gas. (akan saya explain dalam bentuk gambar rajah pada post berikutnya)

apa yang dapat kita lakukan untuk memaksimumkan jumlah minyak yang masuk ke tangki sewaktu mengisi minyak?
amalkan pengisian minyak dalam jumlah liter, bukan nya ringgit.
contoh: pengi ke kaunter, cakap nak isi 20 liter. pastu bayar RM 38. ini lebih baik daripada isi RM 30, kerana jumlah minyak yang masuk adalah 15.7894737 liter. sedangkan nozzle hanya menyukat sehingga dua tempat perpuluhan sahaja. maknya kita rugi 0.0094737 bagi setiap pengisian RM 30. bayangkan, kalau setiap hari ada 1000 orang yang isi RM 30, stesen minyak dah untung 9.4737 liter. itu kalau 1000 orang, kalau sepuluh hari? sebulan? itu hanya pengiraan ringkas untuk pengisian RM 30 sahaja. bayangkan, berapa banyak stesen minyak akan untung atas selisih kiraan jumlah liter ini. sebab itu stesen minyak selalu buat program cabutan bertuah dengan pembelian minimum RM 30. mereka mahu menanam sifat mengisi minyak mengikut nilai ringgit, bukan mengikut nilai liter.

kesimpulan: isi minyak malam ke, siang ke, tidak mempengaruhi jumlah minyak yang masuk ke tangki. nozzle tetap memasukkan minyak mengikut sukatan yang betul. minyak yang meruap menjadi gas tidak dihitung oleh nozzle. cuma, amalkan sentiasa mengisi minyak menggunakan sukatan liter.
semoga bermanafaat. assalamualaikum.

*penulis bertugas sebagai jurutera petronas dalam bidang calibration technical untuk wilayah tengah dan memantau semua pump station petronas di lembah klang.


Entah ler nak percaya ker tak nak.. Tapi kawan ni jenis percaya kepada fakta. Memandangkan penulis post berkenaan bukan calang-calang orang... so kawan akan cuba ikuti nasihat beliau... Mudah sikit sebab selalu kawan guna kredit kad beli minyak...

Kawan juga ada terbaca berkenaan perbezaan kualiti minyak di antara stesen2 minyak.. Sebab ada testimoni yang dibuat secara amali.. Mane eh.. kalau jumpa, kawan post....

1 comment:

Solid snake said...

Salam nak tanya skit..sy bru je isi minyak ron97 2 liter kat petron taman maluri.masalahnye skang ni isi punye isi,xckup 2 liter.g tnya kat casher bangla tu,die ckp xleh nak kire 2 sen tu so die trus tekan rm4.20..skang ni klu ikut sistem pam,klu ikut liter,nilai 2 sen tu dah dibundarkan jd rm4.20..tetap dpt 2 liter.skang ni rsa mcm kena tipu plak..ape ptt sy buat?nak report kat balai dgn persatuan pengguna ke?