Thursday, August 27, 2015

Keadaan Masa kini : Postif atau Negatif?

Salam semua.

Dalam kesibukan bertugas, pagi ini dapatlah kawan menulis sedikit sebanyak berkaitan hal ehwal semasa. Kawan nak kata pandai tidak lah juga tetapi berbekalkan graduan Perakaunan dari sebuah universiti tempatan sedikit sebanyak membantu kawan memahami keadaan sekarang yang yang lebih pentingnya apa yang harus kawan hadapi dan rancang dengan sewajarnya.

Sekarang, semua sedia maklum bahawa keadaan ekonomi tidak menentu. Nak dikata tidak baik, asas ekonomi masih kukuh. Banyak lagi orang membeli belah seperti biasa. Malah pembelian barang-barang baru seperti rumah dan kereta masih berlalu walaupon tidak sehebat dahulu. Mungkn para pemburu harta sudah menilai kembali status masing-masing. Yang pasti semua menunggu..

Tapi nak kata baik, mudah cerita nilai Ringgit menurun. Terbaru semalam (rabu 26 Ogos 2015), RM dinilai RM4.29 untuk USD1.00 . Prah jugak ni. Rekod terburuk ringgit berbanding Dollar adalah RM4.78 iaitu sewaktu kegawatan ekonomi 1997/98 dahulu. Nasib baik tak terjun bermain FOREX. Kalau tidak, menangis tak berlagu ler... Bayangkan sebulan turun hampir 50 sen.. Adoiii... banyak tu... Tapi seperti biasa ler.. Setiap yang rugi, pasti ada orang untungnya. Siapa yang untung.. Ade ler orang tu yang tersenyum-senyum menanti hasil yang bakal dikaut...

Jadi, apa keadaan kita, Positif atau negatif? Kawan tidak terasa sangat. Kena jugak tempiasnya. tapi masih hidup seperti biasa. Ini kerana kawan sejak mula bekerja memang mengamalkan kewangan terancang. Setiap sen diambil tahu ke mana hala tuju. Dan ditambah pula sekarang mula mengamalkan kaedah Belanjawan. Jadi, memang ketat corak hidup. Takpe. Janji kawan selesa dengan apa kawan rancang. Cuma status kewangan luar yang jadi penentunya. BLR bank juga sedikit sebanyak menganggu perbelanjaan . Adakah kerajaan akan teruskan mengikut kaedah lama? menurunkan kadar faedah? atau mengikuti keadaan pasaran dunia..? Entah ler.

Saranan kawan kepada semua, perbanyakkan tunai anda ditangan. Mungkin cerita zaman 1997/98 dan 2008 berulang kembali. CASH is KING. Walaupon kawan menjangkakan keadaan mungkin tidak seteruk itu, pasti ada ruang dan peluang untuk kita manafaatkan nanti. Di Bandar Jengka, dah mula terasa impaknya seperti kawan perhatikan. Ingatkan mulai 2016 . Tapi dah mula terasa mulai awal 2015 ini. Jerantut masih tidak mengkaji lagi. Tapi bunga-bunganya sudah ternampak. Betul atau tidak, kena tengok secara terperinci.

Semoga semua bersdia menghadapi keadaan ini.

No comments: