Sunday, March 27, 2011

Kakitangan Awam Malaysia : Pengurangan Perlu atau Tidak?

ni lagi satu post aku di forum. bacalah...

JUMLAH KAKITANGAN AWAM....sekarang 1.2 juta orang..

Pada dasarnya jumlah itu memang ramai jika dibandingkan dengan negara-negar lain walaupun bukan yang terendah...(ada negar tu separuh rakyatnya bekerja dengan kerajaan)..

Ramai bersetuju bahkan dikalangan pemimpin negar dan ahli politik pun bersetuju untuk proses mengurangkan kakitangan awam..Malah di zaman Tun Mahathir, proses penswastaan sebenarnya berasaskan konsep untuk mengecilkan jumlah kakitangan awam.. Tapi sampai sekarang apa silapnya , bukan semakin mengecil malahan ikut iklan2 di merata memerlukan tambahan kakitangan seperti tentera, polis, jururawat dan sudah tentu para pendidik kita...Banyak kenyataan para menteri menunjukkan perlunya tambahan anggota lagi..Secara tidak langsung akan berkembang jumlah kakitangan awam kita...

Ok..Boleh dikatakan hampir semua bersetuju dengan proses pengecilan kakitangan awam... Persoalan sekarang adalah bagaimana proses tersebut?

Di sini Minta warga CG yang bijak pandai untuk memberi idea bagaimana proses tersebut boleh dibuat terutamanya untuk jawatan-jawatan teramai..

1. Guru - 400,000
2. Tentera - 200,000
3. Polis - 150,000
4. Jururawat - 50,000
5. Bomba - 30,000
6. Penguatkuasa lain (JPJ,Kastam, APMM) - 70,000

Bagaimana cara untuk mengurangkan bilangan mereka.

a. Pendekkan tempoh untuk pencen dari 58 tahun ke 40 - 50 tahun sahaja atau maksima bekerja 25 tahun perkhidmatan...
b. Kekalkan pencen 58 tahun tetapi opsyen pencen pilihan dimantapkan...40 tahun dah boleh bersama bersama tambahan gruariti...
c. Buat VSS...konsep macam swasta......
d. Anggota awam boleh behenti bila-bila masa dengan kekalkan ganjaran kewangan...
e. cadangan anda pula?....


Sementara itu, sungutan orang ramai dan pemimpin negara berkenaan hal ini mungkin berpunca masalah kewangan negara. Mengikut Belanjawan negara 2011 hampir RM46 bilion dibelanjakan untuk membayar emelemon... Jika ada cara untuk kurangkan total belanja itu, maka bilangan anggota tidak jadi masalah.

So, apakah cara itu....

1. Kurangkan gaji semua peringkat jawatan 5 % (jimat RM2.3 bilion setiap tahun ) tapi minima gaji RM750 setara paras miskin..
2. Mansuhkan elaun2 tak berkaitan kerja.. Perumahan, COLA, pakaian dan lain...
(jangkaan jimat RM8 bilion setahun)
3. ELakkan kursus di hotel2 atau di luar dari negeri terbabit...
(jangkaan jimat RM500 juta setahun- rosak industri perhotelan)
4. Hapuskan elaun mengikut jarak perjalanan - bagi sekadar lumsup...
(jangkaan jimat RM50 juta setahun)
5. Hapuskan dasar tidak perlu... Kursus 7 hari setahun...Kan kena kuar duit nak p kursus...(jangkaan jimat RM50 juta setahun)
6. Jangan ambil anggota baru selama 2 tahun untuk menggantikan anggota yang pencen sekitar 20,000 orang setahun....Jawatan bos diganti oleh penolong bos, begitu seterusnya
Bising ler penganggur...(jangkaan jimat RM RM 1 Bilion..)
7. Cadangan anda pula...

No comments: