Sunday, March 27, 2011

Trip 2H1M ke Langkawi

ni posting aku di forum... boleh dibuat panduan ok...

aku baru balik dari Langkawi arini (23hb)....selesai lawatan 2H1M...

aku naik flight airasia jam 7.30 pagi...aku parking kereta kat area free parking dekat2 situ..jalan kaki ke LCCT lebih kurang 15 minit ler...
Sampai jam 8.30 pagi kat langkawi....Dengan sengaja pergi kali ini tanpa apa2 persediaan, aku pon cari kereta sewa....

bila tgk web orang iklan..mak ai..mahalnya...... aku amik Van Pregio (12 tempat duduk)....Harga asal diiklankan RM300 sehari...Berunding punya pasai....dapat ler RM350 untuk 2 hari....(maknanya kalau korang x booking lagi kereta sebelum p Langkawi, relax jer...tak kiralah korang datang naik Fery or Flight..jgn risau punya..belambak kereta sewa di Jetty dan airport...

Aku isi Van tu RM30 diesel.....ngam2 nak abis pusing2 satu langkawi...Jgn isi lebig pulak..rugi....Isi minyak sikit2...aku pernah isi RM5 jer...hehee..peduli apa duit aku.......

dengan 2H1M, aku p Langkawi Cable Car memula sekali...kalau korang nak p sana..Pergi pagi2...9 pagi dah ada kat sana...Lewat..Que panjang ler....ada kes beli tiket tapi x leh naik ramai sangat....hati2..tiket dibeli x boleh dipulangkan.........RM15 jika orang Malaysia.Lepak kat situ samapai pukul 1. Makan sekali kat restoran area parking kereta.. Ok ler harga...Yang x tahan, ikan bakar..purrrrr.sedap....Order pulak denga air kelapa.....

Dari situ, aku p Makan Mahsuri...x ramai sgt orang..byrn masuk RM5 jer...Kalau sesiapa nak beli minyak gamat murah..kat sini dicadangkan...tapi bukan dalam komplek makam tu... kawasan di luar makam..Hujung kawasan makam..ada kawasan membeli belah..Minyak Gamat boleh dapat RM8 untuk 15 botol.....aku cari dah..xde yg semurah tu...

Selepas tu, aku cari tempat tinggal.....Memandangkan aku pergi 8 orang...cari area Pantai Cenang...xde kebanyakan full booking..Sekarang ni ramai orang putih stay situ..maklum ler pantai ok...berjemur ler mereka....Lama jugak aku ari motel ni....konon nak jimat belanja...last2 aku contact homestay..dapat ler semalam RM150..kira murah ler, rumah.... manjahomestay.. cari ler dalam google....Dia kat area Keilim ..kawasan Geleri Perdana.... So bermalam aku di situ..

Malam tu, aku p jalan ke Langkawi Parade.......Kat situ, Kalau nak cari Beg besar, baju Polo, beg tangan...segal punyer beg...dipersilakan....Murah sehingga 80%..Ori Bebbbb.......

Makan sama saje seafood....

Esok pagi, aku p geleri Perdana..tiket masuk RM5..buka jam 8.30 pagi hingga 6 petang...dekat 2 jam aku di situ..di situ, dipamerkan segala hadiah yang diberikan kepada TUn Matahir semasa jadi perdana menteri dulu.....Yg paling best, tangkap gambar kat kereta F1 Sauber....hehe....Lagi satu kedai Cenderahati pon k gak..murah, yang best boleh tawar menawar....topi aku beli RM6 jer....

Selepas tu, aku p telaga Air hangat...sekarang ni dia tengah renovate....So x lamalagi maybe kena bayar kot.....kat sini, apa lagi rendam kaki ler... Oh ya...Kalau nak soping cenderahati, sini yang paling murah...helang gantung dapat 4 RM10..temapt lain xde semurah tu.....Baju pon ok.....Kain Batik hanya RM12 sehelai..siap jahit.....mai sini, borong ler bebanyak..........

Lepas tu, pergi ke Pantai Psair Hitam..konon nak mandi ler...tgk2..x sesuai langsung nak mandi.....Aku pergi ler cari tempat mandi..aku p ke Durian Perangin Watterfall...kalau korang nak mandi...best oiiiiiiiiiiiiiiiii......

Dari situ, p pekan kuah ler..nak soping ...kalau nak beli pinggan, periuk ker, sudu ker, senduk ker....tidak lain x bukan Idaman Suri....Kalau geng perempuan mai..bagi RM seribu..sejam jer habis.....murah beb.... selepas tu, aku p ler usha cokelat....nak coklat, p ler ke Kedai Hj Ismail Group cawangan dekat CIMB Bank..situ paling murah...Pelik...walau Hj mail ni ada 4 cawangan..harga dia berbeza2...beli kat cawangan dekat area bank jer...

Lepas tu, p le Dataran lang nak tangkap gambar...Nak p situ, kena ari cerah...baru gambar elok....seeloknya p sana pkl 5.30 petang..menarik gambar...matahari terbenam...

so, rasa dah habis jln 1 langkawi...walaupun ade yg x p lagi..seperti taman buaya..underwaterwaorld..xpe. ler..macam x berbaloi nak p..underwater tiket Asal RM28..beli di airport just RM22......tapi x menarik..baik p KLCC aquria...lagi berbaloi.....

so, aku pun balik ler naik flight jam 11.30 mlm setelah delayed sejam akibat cuaca buruk...

Kesimpulan,

Nak beli
coklat - Hj Ismail group caw dekat bank..
Pinggan - Idaman Suri
Kain Batik - Area kedai2 sekitar Hj Ismail Group or paling ok...Telaga Air Hangat
Cenderahati - semestinya kedai di Telaga Air Hangat
Baju/ beg - Kedai di Langkawi Parade..

just 2 cent..

No comments: