Sunday, November 4, 2007

Rumah (partII)

Ok. Rasa nak sambung tajuk aku dulu ni.

Ok. Semua. Dah ada idea untuk tulis kat ruangan ni. Macam mana nak beli rumah kalau xde duit. Payah nak caya ni. Mula-mula sekali, nak tanye kepada semua. Boleh percaya ke ni.. Aku pun x percaya. Ye la dah xde duit . macam mane nak beli rumah.. Apa yang aku nak tulih.
Ok la.. Ini fikiran aku. Macam biasa la. Kalau xde duit, p la jumpa member kita. Rimau ada, pak Rashid Hussien ada, Rakyat ada . Just pilih ye mana yang berkenan. Apa lagi buat pinjaman la. Semua bank kat dunia ni tawar pinjaman . So, dah xde duit tu, kan nak beli rumah pinjam la. Macam aku jugak la. Mane nak cekau beratus-ratus ribu nak beli rumah. So kena la itu. Pinjaman, ala nanti aku post la bab ni. Nak cerita tentang rumah dulu.
Ada beberapa cara nak beli rumah. Paling penting semua bergantung kepada kemampuan kita. Jangan beli kalau x mampu. Kalau ikut cakap Azizi Ali, kadar maksima untuk bayar loan umah adalah 1/3 dari gaji kita sahaja. Aku ni dah dekat 45% dari gaji aku. NI dah terlebih ni. Tu pun tak termasuk perbelanjaan lain. Loan kedai x masuk lagi. Aku kira2 nanti setelah semua ditolak, baki gaji aku tinggal 200.00 je. Itulah aku nak soping, makan minum, petrol, servis keta. (aduh, x cukup ni. Duit kerja tambahan tu, x dapat lagi. Jumlahnya pun x banyak. . Eh! Cerita tentang gaji pulak!! Nanti buat post baru. Sambung balik ) 1/3 dari gaji kita sahaja. Kalau gaji RM1500 , kiranya hanya RM500 je sebulan. Kalau bayaran bulanan banyak tu, nilai rumah sekitar RM40,000 ke RM60,000 bergantung tempoh pinjaman dan umur kita. Xpe semua ni nanti aku cerita lain kali. Nak cerita tentang rumah dulu.

Ada beberapa jenis rumah yang boleh dibeli. First, beli rumah dalam projek perumahan yang dibina. Kedua, Rumah yang hendak dijual oleh pemilik asal, ketiga rumah lelong. Kebanyakan dari kita membeli dari kategori yang pertama. Bukan apa dua kategori lain tu, jarang kita dapat peluang.. Nak beli dari owner asal manalah kita kenal orang nak jual rumah sendiri.kalau adapun mesti dah terjual punye.. x pun offer tu menarik sangat. Mahal! Kalau lelong pulak.. memang la jualan lelong banyak kat surat khabar tapi kat tempat lain.. Sejak kebelakangan ni, aku tengok, kalau rumah lelong mesti dari negeri Johor, sesekali N9. tempat yang kita nak tu, berjanggut la nak tunggu.

No comments: