Wednesday, October 3, 2007

Kad Kredit (CC)

Ok semua, arini rasa dah nak start topic sebenar blog aku ni.. Dari matlamat asal aku ni, patutnya kalau orang ada masalah tentang kewangan, bolehla tanye aku ni atau sesiapa kat blog ni tapi ni terbalik pulak. Xpe la apa2 pun. Janji tentang kewangan.
Baru-baru ni, aku join comment kat blog Dr. kita, Irfan Khairi la. Dah lama aku follow blog Dr. kita ni. Tapi baru je rasa berani nak beri komen kat situ. Amik semangat kat WC forum. Antara tip Dr. yangaku komen adalah pasal tajuk kat atas ni la.. CC.
Aku kalau ada orang berdebat pasai CC ni , suka sangat la. Sebab secara amnye dalam perdebatan tu ramai sangat tak setuju kaedah CC ni padahal jumlah pengguna CC kat Negara ni bertambah dengan pesatnye.. Dah tak setuju kaedah bab2 berhutang nix yah la guna. Ini x, dia paling banyak guna. Pastu bila angka dalam bil dah banyak mula la rsa pening-pening nyamuk. Then, apa lagi bagi la komen membina memperkecilkan CC.
Bagi aku, tak ramai orang cam2. Mengikut statistic yang dikeluarkan oleh BNM, jumlah yang muflis akibat penggunaan CC ini kecil saje berbanding jumlah keseluruhannya. 0.8% je total nya dari berjuta-juta penguna CC( rasanye la, dah lupa angka betui).
Maknanye ramai lagi boleh survive dalam arus perdana ni. Contohnye di sekeliling aku sendiri, setiap kali ejen CC dari mana-man bank pun dating nak buat promote CC ni, gurantee punye mesti ejen tu tersengih sebab dapat banyak client baru. Padahal baru je minggu lepas ada ejen yang lain datang.
Xpe la dulu untuk bab ni. Nanti aku sambung dalam CC (part II).

1 comment:

M NazriBlog said...

Kenapa beli banyak sangat. Sampai 15 jenis saham. Nak untung besar, caranya pilih 5 atau 6 jenis saham yang aktif dan volume yang banyak. Tunggu harga rendah, BELI , bila naik lebih 2 atau 3 sen, JUAL. Jangan tunggu. Nanti saham tu turun balik. Belilah dengan kuantiti yang banyak. Senang nak buat duit. Beli 10000 unit ke atas, jangan kurang dari 10000 unit. Susah nak buat duit.