Thursday, December 27, 2007

pokcik kayo..

Banjir dah semakin ok. Sudah surut sekaki lebih kedalaman nye. Tapi air banjir masih besar. Aku bersama beberapa kwn aku pergi ke Temerloh unutk membeli stok di sana. Kami terpaksa melalui Highway kerana jalan biasa masih belum boleh dilalui. Sepanjang perjalanan di Highway tu, aku tengok di kiri dan kanan penuh air. Bak kata kawan aku ni, macam di lautan. Habis pokok kelapa sawit la . Jangna le buruk buah sawit yang dah masak. Rugi ooo. Buah sawit tengah mahal. Dulu masa aku kecik, eh remaja dulu, harga sekitar rm250, pernah menjunam RM180 per tan metric. Paling tinggi rm400 zaman eko gawat 1998. Itu pun seba harga dollarUS mahal berbanding ringgit. Selama 10 tahun dia stabil d RM 250 je. Aku aku tanam sendiri pokok sawit. So, hasil selama 3 tahun pertama, xde la sebab x de hasil nak dituai. Orang FELDA ada bantuan sara hidup. Tahan le sikit.
Golongan tanam sendiri macam ayah aku tahan le 3 tahun sebelum tuaipertama. Bila dapat kutip hasil , lega semua orang2 tua yang buat sendiri. Tetiba setahun dua ni, harga sawit meningkat ke harga RM500 lebih. Pernah satu hari tu, mencecah leibh rM600 setan. Buah sawit ni harganye berubah setiap hari. Mengikut MSM . aku pun x berapa pandai bab2 harga ni. Aku ingat sekejap je kenaikan hargani memandangkan masa tu, ad ura2 pilihanraya nak buat, tapi harga tida kturun dari RM500. Masa ni, orang tanam sendiri senyom melebar la. Mane tak, sekali kutip dpat 10 tan. Didarabkan dengan RM500 setan, income unutk 15 hari je RM5000 ringgit. SEngih ayah aku.. tu baru ½ bulan . buah amik 2 kali sebulan. Secara purata pendapatan dia RM10,000 la. Mak ai, kalah gaji CEO sykt di KL. Dengan pendapatan mcm tu, ayah dan mak aku pun planning nak balik akmpun selama 2 minggu . Kemudian , bulan Jan 2008, jika sempat, nak p melancong ke Jakarta/Bandung/Puncak selama m1 week. Tu pun , dalam ura2 nak p umrah dan ziarah ke Mesir pulak. Mentang2 la dah jadi pokcik kayo, jalan la cuti-cuti Malaysia. Biar la duit ayah aku… bila lagi dia nak enjoy…

No comments: