Sunday, June 9, 2013

DS Adnan kata : Presiden & Tim. Presiden patut dipertandingkan....

Salam.

Pagi ini kawan agak tertarik untuk bercerita tentang hal ehwal politik sikit. Sebenarnya malas sebab nak ambik mood nak bekerja esok tetapi tajuk di atas amat menarik untuk dibicarakan.

Menteri Besar Pahang, Dato' Sri Diraja Hj Adnan bin Yaacob berkata demikian ketika dalam sidang media selepas majlis perasmian Karnival Jom Heboh di perkarangan Stadium Darul Makmur semalam.

Memetik katanya iaitu " Saya tidak bersetuju dengan kenyataan untuk mengongkong (jawatan presiden dan timbalan presiden tidak perlu dipertandingkan)...pada saya biarlah terbuka, apa nak tutup (pertandingan jawatan tertentu), tiada sebab."

Itu sudah menjadi pemimpin pertama secara terbuka untuk era politik terkini berkehendakkan perubahan baru. walau bagaimanpon beliau tetap menyokong penuh kepimpinan tertinggi parti iaitu Datuk Seri Najib Tun Razak dan Tan Sri Muhyiddin Yassin.


Eh.. Agak hairan... Menyokong penuh kepimpinan tetapi mahu pertandingan diadakan. Memanglah kalau dibaca tiada apa-apa tetapi pemerhati politik melihat itu suatu petanda atau signal yang mana Najib mahupon Muhyiddin kenalah bersedia untuk dicabar.

Kawan lebih melihat kepada jawatan TPM iaitu TS Muhyiddin. Kegagalan beliau untuk mengekang pakatan pembangkang dari melindungi Johor. Nasib baik , tsunami tidak menbadai keseluruhan negeri. Itu baru Johor bagaimana pula dengan negara bila menjadi Perdana Menteri nanti?..

Walaupon ramai menuding jadi kepada DS Najib akibat kegagalan kejayaan besar tetapi dari segi prestasi UMNO adalah meningkat berbanding PRU 12 pada tahun 2008. Faktor utama kegagalan adalah dari segi kaum Cina yang mana MCA dan GERAKAN bertanggungjawab sepenuhnya atas kegagalan itu.

Mereka mengambil tanggungjawab itu terutamanya MCA dengan tidak mengambil sebarang jawatan dari kerajaan baru dari peringkat pemimpin bawahan sehingga jawatan menteri. Cuma seorang jer mengambilnya iaitu jawatan EXCO yang dikatanya desakan Sultan Johor. Takut menderhaka......Johor jugak..Pak Din oooo Pak Din...


So, dari segi prestasi, DS Najib kira ok untuk meneruskan kepimpinannya untuk menghadapi PRU ke 14 dalam masa 5 tahun lagi maksima.

Persoalannya sekarang, Adakah TS Muhyiddin akan duduk berdiam diri sahaja melihat kemungkinan itu?.. Biar untung rugi beliau dalam politik ditentukan oleh orang lain..
Ramai pemerhati melihat Tan Sri hanya menunggu masa sahaja untuk menjatuhkan DS Najib. Gelagat dan kelakuannya sehinggalah ke perbualan, semua menjurus ke arah pertandingan.

Ramai rakyat tahu bahkan Tun Mahadhir sendiri kata baru-baru ini, Orang UMNO tidak suka orang yang lebih pandai kerana takut mereka akan rampas jawatan mereka. Siapa tunjuk dia pandai, siap ler kena cantas.. Semua peringkat tidak kira dari pemilihan cawangan sehingga ke nasional baik Pemuda, Puteri mahupon Wanita. Semua sama sahaja mementingkan diri sendiri untuk memenuhkan poket dengan keuntungan yang bakal didapati. Maklumlah UMNO lubuk emas untuk dilombongi.


Panjang pulak kawan menulis pagi ni. Dari xde idea, makin ditulis makin keluar benda pelbagai untuk dikongsi.. cukuplah dahulu. ok....










No comments: