Monday, June 3, 2013

Rumah Taman Jengka Mahkota : Part II (Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah)

Salam.

Dalam sibuk dan tak sibuk, nampaknya kawan banyak terlupa posting-posting lepas. Bila review balik blog ni, hairan tetiba posting rumah TJM ni naik ke atas. Bila tengok ada komentar dalam sebulan ni. Terima kasih kepada pemberi komen. Minta maaf tak terbaca selama ni.

Bila baa balik posting berkenaan iaitu sini, rupanya part yang paling penting iaitu tribunal Pengguna tidak diceritakan lagi. Sebagai memenuhi janji, kawan sambung disini.

Ia bersambung selepas menunggu 6 jam di opis jualan TJM. Sabar menunggu, kemudian lawyer dari Temerloh pon sampai. Bila kami menceritakan masalah kami, peguam itu menyatakan apa yang sykt itu buat adalah tidak memenuhi perjanjian. Dia mencadangkan agar kami tidak menandatangani surat pelepasan itu.

Kami pon berbincang bersama dan sepakat untuk menghantar beberapa orang wakil pembeli untuk berjumpa CEO Sebang Perdana Sdn Bhd. Dalam perjumpaan itu, akhirnya kata sepakat sudah temeterai. Kami dibenarkan mengambil kunci tanpa perlu sain borang pelepasan tuntutan.

Ah..... Lega rasanya. Penantian selama hampir 4 tahun akhirnya terjawab. Secara rasminya, kawan sudah memiliki rumah sendiri. Alhamdulillah.......

Selepas dapat kunci, apa lagi terus ke rumah masing-masing melihat rumah. Sebenarnya dah beberapa kali tengok tetapi ini kali pertama setelah kunci diperolehi. Kawan mendapati ada beberapa kecatatan timbul akibat rumah lama dikosongkan. Ya ler, siap dah lama tetapi CFO x dapat-dapat. Sabor je ler. Macam kes member kawan untuk rumah mereka di Taman Gelanggi Perdana. Masih menunggu dengan sabar tetapi hati membara. 3 kali masuk surat khabar dan blog terkemuka.

Berbalik rumah kawan. Keesokkan harinya, kawan membawa isteri dan anak-anak kawan pergi ke rumah itu. Mulalah timbul berbagai idea yang semestinya akan menghabiskan duit. Sebab pada hari dapat kunci, peguam menerusi pemaju turut menyerahkan wang leibhan pinjaman hari itu ..dalam sekitar RM53,000 lebih kurang.

Bab renovate, rasa kawan ada tulis di blog ni.. Nanti kawan link..

Sekarang, kawan nak sambung kembali berkenaan tribunal Pengguna. Setelah settle dengan pemaju, kawan bersama beberapa orang kawan berborak untuk menuntut duit Tuntutan Lewat. Ada member memcadangkan agar mengupah lawyer buat segalanya. Senang dan tak payah pening kepala.

Tetapi ada member juga mencadangkan agar membuat tuntutan sendiri di tribunal Tuntutan Pengguna . Jimat belanja kerana hanya RM10.00 sahaja borangnya. Ok ler sikit berbanding lawyer yang buka fail sahaja RM300 .

Setelah berbincang dgn member dan isteri, akhirnya kawan memutuskan untuk menuntut menerusi Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah.. Kawan pon menjalankan kajian tentang prosedur dan
mencari beberapa kes tuntutan yang sama. Payah nak jumpa di internet. Kalau ada pon, cerita tak berapa detail. Ini kot sebab utama kawan berhajat nak tulis dulu kot..

Kawan membuka laman web dan download borangnya di situ. Kawan juga telefon terus ke tribunal itu dan bertanya prosedur untuk lebih kefahaman. Prosedurnya kawan sendiri dah tak berapa ingat sebab dah lama.. Tapi ada diceritakan dalam web tribunal pembeli rumah.. Taip jer tuntutan rumah lewat siap . Ada ler web dia.


Kawan pon ikut prosedur yang ditetapkan. Memang lambat gak.. Ada beberapa langkah.

Langkah 1: Isi borang 8 kemudian hantar ker TTPR. tunggu depa balas.

Langkah 2 : TTPR balas mengkehendaki kita mengisi beberap borang lain beserta chop syarikat pemaju. Di sini kena berhati-hati kerana takut kerani chop hanya chop jawatan dia bukannya chop syarikat pemaju. Dah dapat chop, pos kembali dengan AR berdaftar. By Hand pon boleh. Sesiapa hantar dgn pos, Sila simpan resit-resit dia sebagai bukti pos. Jangan buang nanti kalah kes. Tunggu depa balas sebab pihak TTPR akan hantar surat ke pemaju untuk memohon pengesahan tuntutan. Jika pemaju tidak balas, maka naik court ler. Kes kawan , pemaju tak balas surat. So, pihak TTPR pon hantar surat naik court kat kawan.

Langkah 3: Dah dapat surat naik court, tunggu dan pergi pada tarikhnya. Jika hari itu ditakdirkan kita tak boleh perlu, boleh wakilkan kepada orang lain. Selalunya peguam ler. Keluarga kita pon takpe. Cuma buat surat penyerahan kuasa jer.

Itu sahaja langkahnya. 3 step only. Cuma dari start hantar borang tu ke naik court dalam masa 4 bulan gak. Ada kes cepat seperti 2 bulan dan ada kes lambat 6 bulan. Lammbat dari itu kawan tak dengar ler pulak.

Bicara punyer bicara, akhirnya pemaju mengaku bersalah. Kawan tuntut RM30,000 lebih tetapi disebabkan kawan buat loan lebih, kawan pulak kena marah dengan tuan hakim lagi bijaksana. Dia berkata akibat kawan buat markup loan ni, maka kawan mungkin boleh dikenakan tindakan tatatertib kerana menipu kerajaan. Panjang jugak syarahan dia. Terdiam kawan.

Sebenarnya sebelum kawan datang ke court ni, pihak pemaju ada hubungi kawan untuk membincangkan hal tuntutan ni. Mereka nak settle awal dan menawarkan RM15,000. Kawtin2 cuma dapat ke RM17,000 jer... Kawan memutuskan naik court. Ada member kawan amik jer apa yang dioffer. Katanya maleh nak tunggu dan buang masa.

aKhirnya kawan dapat RM20,000.. lebih RM3k hasil menunggu 1 bulan lebih itu.. Berbaloi beb. Tetapi pemaju memohon untuk bayar secara ansuran selama 4 bulan. Memula pemaju minta 10 bulan. 2 Kes sebelum kawan, mereka bersetuju. Tapi kawan memohon kepada tribunal agar dibayar sekaligus. Bincang punya bincang, akhirnya kedua pihak bersetuju 4 bulan. Member kawan yang kesnya awal tadi bisng ler tetapi tak boleh buat apa kerana perjanjian sudah temeterai. Kes selepas kawan semua 4 bulan ker... Satu sessi dalam 10 kes. tapi untuk sessi kawan hanya 5 orang jer datang. Yang lain, dah settle awal dengan pemaju.

Selepas itu, tunggu surat award dari kerani Makhamah. jangan balik terus pulak . Minta kat kerani( tukang taip kes) berkenaan surat award itu. Surat itu guna untuk pergi kembali ke pejabat pemaju minta posted cheque selama 4 bulan. bukannya datang setiap bulan. boleh gak. Tapi pemaju jauh beb. Jangan risau bab ini. Pemaju tak tipu punyer. Kalau dia bagi cek tendang, tanpa ragu-ragu pergilah report polis dan buat tuntutan semula beserta kos tuntutan.


OOk... Settle dah janji kawan nak cerita bab Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah. Kawan yakin anda semua pon boleh buat. Apa nak tanya, tanya diruangan komen. Kalau kawan tak balas, Komen di post terbaru kawan tak kira pot tu berkenaan zoo ker apa ker...

ok.. bye... Selamat bermanafaat...

















3 comments:

Doraidora said...

tumpang tanya..sy tgh mencari rumah/banglo di TJM ni..dgr2 citer ade org nk jual..bleh mtk tlg tanya2kn?sbb lau tanya pemaju lot yg tggl 500k jek

adrianiamri said...

Kalau tjm ada lagi minima harga 360k. Rumah berkembar 2 tingkat. Kalau nak murah pd tu, rasa xde. Sebab tmn tjm fasa 2, harga mula pon 298k. Tu x dpt cf lagi. Dapat nanti, berapa ler dia naik. So, kalau org nak jual jugak rumah semiD, minima 300k jugak ler. Minta berjumpa ejen jualan .

adrianiamri said...
This comment has been removed by the author.