Monday, May 2, 2011

Kronologi Mendapatkan Kerja : Kes Aku Sendiri

Salam..
Selamat Hari Pekerja... Harinya semalam..xpelah.. sebab arini cuti kira oklah...

Bila sebut pekerja , ada pelbagai jenis pekerjaan di sekeliling kita. Dan bila sebut kerja teringat aku kronologi pekerjaan aku sehingga sekarang...

Alkisahnya bermula dengan aku masuk matrix dgn SPM pangkat 2 dan fail english( biasa ler orang kampung) ..belajar dan dapat 3 pointer masa kat Matrix..Sambung la ke Degree..Masa degree ni belajar main2, aktif sangat persatuan..sampai beberapa semester dapat LB..bahaya...

Pastu gred ler dengan pointer lepas hidung tahap gaban..cukup2 makan jer nak gred..alamak nak keje apa....Yang agak peliknya aku sebelum konvo, selepas exam sem akhir..terus dapat keje..keje Hotel ler....keje dalam 2 bulan boring...minta keje sektor kilang...sambil tu isi borang KPLI....Aku kerja kilang sebulan jer...... semangat nak keje xde..sebab dari exam x relax2 lagi... so aku behenti, balik kampung untuk relax kat kampung..BEST Oiiiiiii......Masa aku relax2..dapat interview dari Sykt Koporat terkemuka...(aku ni apply keje ni lepas exam aritu).... so rezeki dapat ler keje kat situ.....
Masa aku keje kat situ baru aku tau dalam 50 orang dia amik, 40 orang First Class..yg lain 2nd Upper..kecuali aku ngam2 2.0....Memula segan gak bila orang tanya....tapi peduli aku, janji aku dapat keje...Sebab aku perform bagus dalam keje, ditukarkan ke Utara untuk jadi wakil bos aku....
Oh ya.... selepas interview sykt Koporat dan sebelum dapat keje...aku dapat interview KPLI.........So semasa aku keje sykt Koporat dalam 3 bulan..aku dapat KPLI..Apa lagi behenti keje notis serta merta...bising bos aku nak jumpa suruh jgn behenti..aaaaaa...Keje aku suka..sori ler bos....so, dari situ , bermula kerier aku bekerja bersama kerajaan sampai sekarang......

Kesimpulannya disini ....
1. Mana ada kabel2...belasah jer minta banyak, hantar resume....hantar je apa keje, jangan memilih..
2. Ban keje Gomen, maybe sekarang dia tgk pointer gak..tapi yg paling penting..masa korang interview...Pakaian, sijil2 (aku rasa kes aku dapat KPLI sebab aku ada sijil Mendaki Gunung Tahan)...yg persembahan semasa interview..jgn teragak2..tunjuk korang punyer konfiden....
3. Aku rasa pengalaman menyertai Persatuan macam2 masa kat U amatler membantu...Ia boleh mewujudkan perasaan konfiden, connection (lubang2 keje)..cara komunikasi...

Semua tu just pengalaman aku untuk dikongsi disini. bukan nak riak atau ade apa2 perasaan lain..so, diharapkan dapat membantu kepada orang lain....

No comments: